Syksy on saapunut. Kesän yli tyhjillään olleet toimistot heräävät kesälomakauden jälkeen. Sesonkiluontoisilla toimialoilla, kuten kiinteistönvälityksessä, lomalta ei palatakaan ihan samanlaiseen hektiseen ennen lomakautta vallinneeseen markkinahumuun. Koulujen alku ja arkeen paluu ajoittaa mahdolliset muutot uuteen asuntoon ja näytöille on vaikea saada potentiaalisia asiakkaita.

Asunnonvälittäjälle syklisyys on ongelma. Milloin pidät oman lomasi, kun potentiaalinen asiakas voi etsiä asuntoja koska tahansa – myös epätodennäköiseen aikaan?  Miten saat kauppoja syksyisin, kun koulut alkavat ja asiakkailla on muita kiireitä? Miten saat asiakkaat näytöille loskassa ja sohjossa?

 

Miten arkeen paluu näkyy kiinteistönvälityksessä?

 

Oikotien maaliskuussa julkaiseman artikkelin mukaan asunnon myyntiajat ovat huomattavasti pidempiä elokuun loppupuolella ja syyskuun alussa julkaistuissa kohteissa. Oikotien selvitys perustuu heidän omiin tilastoihinsa vuosilta 2016 ja 2017. Tämän voi selittää osittain sillä, että arkeen paluu pitkän kesäloman jälkeen ja koulujen syyslukukauden alkaminen on hyvin hektistä aikaa. Asuntoa ei etsitä silloin, kun on muitakin kiireitä. Kiinteistönvälityksessä parasta myyntiaikaa on alkukevään aikana maaliskuun ja huhtikuun puolella, jolloin myyntiajat ovat keskimäärin noin 90 päivää.

Oikotien tekemän selvityksen mukaan asuntojen myyntiaika on koko vuoden osalta keskimäärin 100 päivää. Oikotiellä myyntiin tulevia asuntoilmoituksia on keskimäärin yli 8500 kuukaudessa. Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että asunnon myyntiin kannattaa varata kolme kuukautta.

Asunnon myyntiin laittaminen oikealla hetkellä ei ole ainoa tärkeä päätös. Oleellista on myös oikea hinnoittelu sekä asuntotyyppi. Suomi on jakautunut asuntomarkkinoiden osalta varsin erilaisiin markkina-alueisiin. Siinä missä pääkaupunkiseudun hinnat nousevat ja kauppa käy, on muuttotappioalueilla hyvin hiljaista. Alueiden erilaistuminen on kärjistynyt.

 

Asuntokauppaa vuodenajasta riippumatta?

 

Totuus on kuitenkin se, että asunnoille löytyy vuodenajasta riippumatta kysyntää ja tarjontaa. Asuntoja myydään jokaisena vuodenaikana. Sesonkien ulkopuolella myynti vain on työläämpää. Teknologia tarjoaa kuitenkin hyviä työkaluja hiljaisempien aikojen myyntiä tukemaan. Tärkeintä on saada potentiaalinen asiakas tutustumaan kohteeseen. Tämä onnistuu helposti Matterportin 3D-kameralla, jolla voi helposti luoda 3D-ja VR-tilaesityksiä.

Pelkkä valokuva ei yksin riitä. Potentiaalinen ostaja on voinut etsiä asuntoa verkon kautta pitkään ennen kuin hän uskaltaa ottaa kiinteistönvälittäjään yhteyttä. Valokuvista puuttuu immersio. Asiakkaalle ei synny mielikuvaa asunnon sisällä olemisesta. Asiakas saadaan imettyä tilaan, mikäli hänelle tarjotaan 3D- ja VR-elämys. Kiinteistökauppaan saadaan vauhtia tarjoamalla potentiaalisille asiakkaille mahdollisuus astua sisään 3D -malliin. 3D-elämykset ovat toimivia työkaluja asunnonvälityksessä. Matterportin kameralla tehdyt 3D- ja VR- tilaesitykset ovat näistä tunnetuimpia.

 

Mitä hyötyä 3D- ja VR-tilaesityksistä on potentiaaliselle asunnon ostajalle?

 

Perinteisessä kaksiulotteisessa valokuvassa ei voi liikkua. Kaksiulotteinen valokuva ei anna vastaavanlaista tunnetta henkilökohtaisesta asuntokäynnistä kuin mitä 3D- ja VR- asuntoesittely tekisi. Tämän vuoksi fyysinen asuntonäyttö on ollut pitkään oiva tapa näyttää asunto potentiaaliselle ostajalle. Kiinteistönvälittäjän tehtävänä on ollut houkutella potentiaalinen asiakas asuntoon ja luoda mielikuva siitä millainen kohde olisi mahdollisen ostajan omana kotina.

Tämän perinteisen myyntitavan, paradigman, ongelmana on, että asuntonäyttöihin menee paljon aikaa ja rahaa.  Tietty näyttöaika ei välttämättä sovi kaikille potentiaalisille ostajille. Yksityisnäyttöihin kuluu aikaa ja rahaa. Varsinkin elokuun loppupuolella ja syyskuun alussa myyntiajat venyvät ja kulut nousevat. Asiakaskontaktin hinta nousee usein suorastaan hälyttävästi.

Sekä ostajalle että myyjälle on huomattavasti vaivattomampaa, mikäli asunnosta on tehty 3D- tai VR-tilaesityksen avulla malli. Näin asuntonäytön voi pitää virtuaalisesti joko tietokoneen tai virtuaalilasien avulla 24/7. Matterportin kameralla 3D- ja VR-tilaesityksen luominen on nopeaa ja helppoa. Tämän lisäksi kameran tarkkuus on 1% ja mahdollistaa virtuaalikierroksen kohteessa verkon välityksellä mistä ja milloin tahansa.

Tutustu  kellon ympäri auki olevaan 3D-asuntonäyttöömme:

 

 

Tiesitkö, että voit saada Matterportin kameran päiväksi ilmaiseksi testaukseen Pääkaupunkiseudulla? Toimistomme sijaitsee Vantaalla ja opastamme sinua kädestä pitäen, miten kameraa käytetään. Kamera on hyvin helppokäyttöinen, sillä se luo sinulle automaattisesti 3D- ja VR-tilaesitykset, 360 asteen panoraamakuvat, 2D-valokuvia sekä paljon muuta.

 

Kirjoittaja: Juliane Jokinen, Myynti- ja Markkinointikoordinaattori, Geotrim Oy

puh. 040 687 7410

juliane.jokinen@geotrim.fi

 

Geotrim Oy toimii Matterportin maahantuojana Suomessa.

 

Lähde: Keväällä myyt asuntosi nopeammin – lue miksi, Oikotie 

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *