Kiinteistövälittäjän kokemuksia Matterport-kamerasta

Kiinteistövälittäjä Tomi Keto-Tokoi käyttää työssään Matterportin 3D-kameraa. Uusien asiakkaiden hankinnassa 3D-malli on osoittautunut hyödylliseksi.

Tomi Keto-Tokoi työskentelee kiinteistönvälittäjänä Asunto Kompassi Oy LKV -yrityksessä. Verkkosivujen mukaan toimisto on nuorekas ja moderni, aikaansa seuraava energinen kiinteistönvälitystoimisto. Tämän voi hyvin uskoa, sillä toimisto käyttää jo päivittäisessä työssään Matterportin 3D-tilaesittelyjä kaikissa myymissään asunnoissa.

Pitkä ura kiinteistövälittäjänä

Tomi Keto-Tokoin kiinteistönvälitysura ei myöskään ole mikään vaatimaton. Kiinteistönvälittäjänä Keto-Tokoi on jo toiminut vuodesta 2000 lähtien. Kiinteistöedustajan tutkinnon ja LKV-pätevyyden hän sai 2006 ja ryhtyi alan yrittäjäksi vuotta myöhemmin. Liittotoiminnasta löytyy myös kokemusta jo pidemmän aikaa sekä Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto Ry:n (SKVL) laatuvaliokunnan jäsenenä ja hallituksen jäsenenä, että Päijät-Hämeen Kiinteistönvälttäjien hallituksen jäsenenä.

Miten Keto-Tokoi päätyi Matterport-kameran käyttäjäksi?

Matterportin Pro2 3D-kamera on ollut Tomi Keto-Tokoilla jo melkein vuoden käytössä. Miten hän päätyi Matterportin kameraan? Keto-Tokoin mukaan ”360-asteiset kuvat ovat jo vähän taakse jäänyttä tekniikkaa. 3D-tilaesitykset ovat vaan sitä tätä päivää. Millä sä pystyt toistaiseksi paremmin tuomaan asunnon esille kuin Matterportin kanssa?”, hän toteaa.

Päätös kameran ostosta tuli hyvin nopeasti, ei pelkästään sen takia, että käytännössä markkinoilta ei löydy parempaa työkalua, vaan myös kulujen takia. Kun kulut laskettiin sen mukaan mitä ulkopuolinen kuvaaja laskuttaisi 3D-tilaesityksestä per kohde verrattuna siihen, että hankkii oman Matterport-kameran, oli kameran hankinta taloudellisesti kannattavampaa.

Kun käy Asunto Kompassin omilla verkkosivuilla, löytyy kaikista kohteista omat VR- ja 3D-tilaesittelyt. Kysymykseen mitä hän laskuttaa 3D-tilaesityksistä erikseen, kuuluu jämpti vastaus, että jos jotain tehdään markkinointimielessä asiakkaalle, niin se pitää pystyä tarjoamaan kaikille asiakkailleen kohteesta riippumatta. Tähän myyntifilosofiaan perustuen Tomi Keto-Tokoi ja Asunto Kompassi tarjoavat 3D-tilaesitykset suoraan osana heidän kiinteistönvälityspalveluitaan kaikille heidän asiakkailleen.

Uusia asiakkaita 3D-mallin avulla

Toinen hyvin järkevä syy Matterportin kameran sisältäminen kiinteistönvälityspalveluihin liittyy uusien kohteiden, eli uusien asiakkaiden hankintaan. ”Välittäjille yksi tärkeä asia on hankinta. Meillä on tuplatyö ennen kuin on mitään myytävää. Hankinnasta on kova kilpailu, tekijöitä on paljon ja myytävistä kohteista on kovaa kilpailua. Tämä oli yksi syy sille, miksi halusin oman Matterportin. Pystyn kertomaan kaikille asiakkaille, että meillä on tämä kamera ja ”meitsi” tulee joka kohteeseen kameran kanssa. Asiakkaalla ei tarvitse olla joku ökykohde jossain, että nähdään vaivaa sen eteen, että mistä vain kohteesta saa tehtyä vaivattomasti myös sen virtuaaliesityksen yhdellä kertaa”.

Jos kerran Asunto Kompassi pystyy tarjoamaan kiinteistönvälityspalveluitaan, jotka sisältävät jo VR- ja 3D-tilaesitykset, niin miksi muut kiinteistönvälittäjät päätyvät laskuttamaan tästä palvelusta erikseen? Tomi Keto-Tokoin mukaan liiketoiminnassaan kannattaa aina myös pohtia mahdollisia kauhuskenaarioita kuten esimerkiksi sitä, että on kohde mitä ei saa millään kaupaksi. Jos esimerkiksi käyttää ulkopuolista valokuvaajaa, on kiinteistövälittäjän hyvä laskuttaa tästä lisäpalvelusta, että omat kokonaiskulut pysyvät kurissa.

Kohteista on aina otettava hyviä kuvia, mitkä eivät vääristä mutta ovat edustavia. Matterportin kamera ei aiheuta Asunto Kompassille lisätyötä. Matterportin kameran etuna on se, että se tekee yhdellä kertaa VR- sekä 3D-tilaesityksen, hienoja 2D-stillkuvia, lyhyitä videoita kohteesta ja tarkat pohjapiirrokset.

Stailata pitää silti

Stailaus tai ainakin siivous on otettava huomioon. Samoin kuin perinteisessä valokuvauksessa kohteessa on tehtävä perussiivous ja ylimääräiset huonekalut sekä rihkama on vietävä pois tieltä. Asunnon parhaimmat puolet tulevat siistityssä tilassa parhaiten esille. Tomi Keto-Tokoi on omien sanojensa mukaan mies, joka ensimmäisenä kiinnittää huomiota asunnon kylpyhuoneeseen, keittiöön ja muiden kalliiden sisätilojen kuntoon. Hyvä vinkki asunnon myyjälle on, riippumatta siitä kuvataanko Matterportin kameralla tai ei, että aina pitää olla valmis tekemään pientä pintaremonttia: Esimerkiksi nuhjaantunut seinä kannattaa maalata tai tapetoida. Raikas yleisilme on tärkeä.

Pysyttävä kehityksen kärjessä

Tomi Keto-Tokoille on tärkeää pysyä kehityksen kärjessä. Netti on nykypäivänä kiinteistövälittäjän paras asunnon markkinointialusta. Ennen netin yleistymistä asunto myytiin asuntoesittelyssä. Nykyään harvempi enää tulee asuntoesittelyihin, koska ihmiset eivät enää samaan tahtiin liiku paikasta toiseen kuin ennen. Nykyään potentiaalinen asunnon ostaja selvittää myytävästä kohteesta kaiken verkon kautta etukäteen. Asuntoesittelyihin saavutaan vasta, kun asiakas on jo valmiiksi tehnyt ostopäätöksen.

Tomi Keto-Tokoi paljastaa liittyneensä sosiaalisessa mediassa erilaisiin Matterport-kuvaajien ryhmiin. Matterportin kamera taipuu monenlaiseen käyttöön. Tomi Keto-Tokoi keksi Asunto Kompassin muiden kiinteistönvälityksen konkareiden kanssa oman pääsiäiskilpailun käyttäen Matterportin 3D-tilaesittelyä. Pääsiäismunia ja -pupuja voit etsiä 3D-tilaesityksestä, joka löytyy Asunto Kompassin omilta Facebook-sivuilta.

”3D-tilaesitykset ovat vaan sitä tätä päivää. Millä pystyt toistaiseksi paremmin tuomaan asunnon esille kuin Matterportin kanssa?”

Tomi Keto-Tokoi

Tomi Keto-Tokoi

  • Kiinteistönvälittäjänä vuodesta 2000
  • Kiinteistöedustajan tutkinto 2006
  • LKV-pätevyys 2006
  • Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto Ry:n (SKVL) laatuvaliokunnan jäsen vuodesta 2006
  • Alan yrittäjänä vuodesta 2007
  • Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto Ry:n (SKVL) hallituksen jäsen vuodesta 2015
  • Päijät-Hämeen Kiinteistönvälttäjien hallituksen jäsen