Asunnonostajan ja kiinteistönvälittäjän näkökulmasta

Asunnon ostaminen ja myyminen ovat suomalaisia yhdistäviä kokemuksia. Asuntokaupat ovat yleisiä työpaikkojen taukokeskustelujen aiheita. Näin on ollut jo sukupolvien ajan. Se, mikä on uutta, on 3D mallien kasvava rooli. Enää ei asuntokohdetta tarvitse kuvailla pelkästään sanallisesti, vaan nyt työkaverit voivat astua ”sisään”. 3D on nykyään osa luontevaa taukokeskustelua. ”Matterportin virtuaaliesitykset ovat erittäin tuttuja. Olen ostanut asunnon sekä myynyt asunnon Matterportin virtuaaliesityksen avulla”, Jouni Ojanperä kertoo.

Jouni Ojanperä kertoo kokemuksista asunnon ostamisesta sekä 2010-luvun alussa että lopussa. Jouni osti omakotitalon noin vuosi sitten. Omakotitalon kiinteistönvälittäjänä toimi riihimäkeläinen kiinteistönvälitysyritys Luottovälittäjä Oy LKV, joka välittää asuntoja Riihimäen ja Hyvinkään alueella. Ensiasuntonsa Jouni osti 2010-luvun alussa ennen Matterportin 3D- kameran ja virtuaaliesitysten ilmestymistä markkinoille. Jounin kokemus omakotitalon hankinnasta oli huomattavasti mukavampi kokemus kuin ensiasunnon kohdalla.

”Valokuvissa moni tila vaikutti avarammalta, huolitetummalta ja siistimmältä mitä asunto todellisuudessa oli. Asunnosta oli valittu parhaat kuvakulmat. Kuvat saivat tulemaan asunnolle, mutta pettymys oli niin suuri, ettei sen yli päässyt millään,” Jouni täsmentää.

Ensiasuntoaan etsiessään Jounille oli tyypillistä käydä jopa viidessä eri asuntonäytössä per päivä. Yhden asuntonäytön kohdalla pelkästään matkoihin saattoi helposti mennä yli tunti. Hän kirjasi tunnollisesti ylös jokaisen kohteen oleelliset tiedot. Pitkän asuntonäyttömaratonin päätteeksi Jouni huomasi, ettei enää muistanut mihin asuntoon muistiinpanot kuuluivat tai ei osannut enää hahmottaa asuntoa kunnolla.

”Noin kymmenen vuotta sitten kun tulin alalle, niin porukkaa tuli ihan mukavasti vielä asuntonäytöille. Se oli ihan vakiojuttu. Kun järjesti yleisnäytön, niin oli tyypillistä, että noin kolme tai neljä porukkaa tuli paikalle,” muistelee Luottovälittäjä Oy LKV:n toimitusjohtaja Juha Andersson.

Myös Juha Andersson huomasi, että kiinteistönvälityksessä tarvittaisiin parempi työkalu pelkkien kiinteistövalokuvien lisäksi. Hän alkoi verkosta etsimään erilaisia vaihtoehtoja. Lopulta hän suorastaan ”törmäsi” Matterportin kameraan. Luottovälittäjä Oy LKV on nyt useamman vuoden ajan käyttänyt Matterportin 3D-tilaesityksiä kiinteistönvälityksessä.

 

Pilkahduksia 2020-luvun asuntokauppaan

 

Asunnonostajan näkökulmasta

Perheenlisäyksen myötä Jounin ensiasunnosta tuli entistä ahtaampi ja uuden asunnon etsintä alkoi. Tällä kertaa tarkoituksena oli löytää omakotitalo suurella pihalla. Perheenlisäyksen vuoksi oli tarkoituksenmukaista löytää muuttovalmis omakotitalo. Omakotitalolle asetetut kriteerit olivat Jounille olennaisesti samat kuin ensiasunnolle asetetut. Vaikka ostojen välinen aika oli varsin lyhyt, oli maailma ehtinyt niiden välissä muuttua. Valokuvien sijaan nyt päätöksenteon tukena toimi 3D-asuntoesittely.

Tutkistellessaan tovin Etuovelta ja Oikotieltä löytyviä asuntoja, hän löysi Matterportin virtuaaliesitykset. 3D-asuntoesittelyissä oli Jounin mielestä parasta se, että hän pystyi virtuaalisesti tutustumaan asuntoon jopa omalta kotisohvaltaan. Hän saattoi itse valita mitä kohtaa asunnosta hän halusi tarkastella tarkemmin. Virtuaaliesityksen avulla hän saattoi valita missä ja milloin hän tutustui kohteeseen.

Kuvassa Matterportin 3D-asuntoesittelyn nukketalonäkymä.

 

Jouni päätti 3D-asuntoesittelyjen perusteella mihin asuntokierroksille hänen kannattaa osallistua. Näin hän säästi paljon omaa aikaansa ja tunsi kohteet hyvin jo ennen kuin oli edes astunut taloihin sisälle. Myös asuntonäytön jälkeen Jouni saattoi syventyä kohteeseen virtuaalisesti. Ostopäätöstä tukeakseen hän oli vielä vilkaissut tilaesitystä VR-muodossa. Jouni oli sattumoisin huomannut VR-symbolin tilaesityksen oikeassa alakulmassa. Siitä syntyi ajatus tehdä virtuaalikierros VR-lasien kautta. Hänellä oli kotonaan sattumalta Google Cardboard-lasit, joten omakotitalo tuli näppärästi katsottua myös VR-lasien avulla.

Asunnon ostaminen on pitkä ja aikaa vievä prosessi. Asuntokauppa kuuluu yksityiskuluttajan suurimpiin investointeihin. Kun Jouni Ojanperälle tuli ajankohtaiseksi ensiasunnon myynti, hän analysoi omia kokemuksiaan 180 asteen näkökulmasta ja pohti, mikä olisi ostajalle tärkeää. Ostajan näkökulmaa mietittyään hän päätti myydä asuntonsa Matterportin virtuaaliesittelyn avulla. Tämä valinta osoittautui kannattavaksi ja asunto tuli nopeasti myytyä.

Täältä pääset itse tutustumaan 3D-asuntoesitykseen:

 

Asuntokauppa kiinteistönvälittäjän silmin

Juha Andersson on jo muutaman vuoden ajan käyttänyt Matterportin 3D-tilaesityksiä kiinteistönvälityksessä. Hän on tullut siihen lopputulemaan, että jatkossa Luottovälittäjä Oy LKV tulee tarjoamaan jokaiselle asiakkaalleen suoraan 3D-tilaesityksen valokuvien lisäksi. Anderssonin mukaan yleisnäytöt eivät enää ole tehokkain keino löytää potentiaalisia asiakkaita, sillä asunnonostajien ostokäyttäytyminen on muuttunut. Yleisnäytöillä käy entistä vähemmän väkeä.

Yksityisnäyttöjen määrä on taas ollut selvässä nousussa. Trendi on selkeä varsinkin niiden asuntojen kaupassa, joista löytyy 3D-tilaesitys. Virtuaalikuvatut asunnot herättävät potentiaalisissa ostajissa enemmän huomiota kuin ne, joista löytyy pelkästään perinteisiä valokuvia. Juha Andersson on myös huomannut, että sekä ostajat ja asuntojen myyjät suosivat 3D-tilaesityksiä.

Myös uusasiakashankinta on muuttunut kiinteistönalalla. Potentiaalisia asiakkaita ei enää kerätä asuntonäyttöjen avulla, vaan hyvien asiakaskokemusten ja suositusten kautta. Myynti- ja ostokokemus ovat  saman kolikon kaksi eri puolta. Kun optimoidaan kauppa sekä myyjän että ostajan kannalta mahdollisimman tehokkaaksi, niin kauppoja syntyy nopeammin ja välitystyön laatu paranee.

 

Miltä kiinteistönvälitys näyttää lähitulevaisuudessa?

Juha Andersson uskoo, että 3D-tilaesitysten suosio kasvaa. Kun potentiaalinen asiakas on kiireinen, on aikaa enää vain yksityisnäytöille. Julkiset näytöt käyvät harvinaisiksi. Yksityisnäyttö on myös välittäjän etu. Nämä ovat ne näytöt, joiden aikana kaupan yksityiskohdat saadaan hiottua. Nykyään sekä ostajat että asunnonmyyjät arvostavat omaa aikaansa entistä enemmän. 3D-tilaesitysten kautta asunnon myymisestä on tehty entistä vaivattomampaa ja kustannustehokkaampaa kaikille osapuolille.

Virtuaaliesitys vapauttaa asuntokaupan ajasta ja paikasta. Välittäjän ei tarvitse päivystää turhaan näytöillä. Potentiaalinen asiakas voi tutustua kohteeseen ennakolta mistä tahansa, missä Internet toimii. Matterportin 3D-tilaesityksen ansiosta Juha Andersson pystyi myymään asunnon suomalaiselle paluumuuttajalle, joka oli sattumoisin törmännyt esitykseen verkon välityksellä. Vaikka asiakkaalla oli noin 2500km matka asuntonäyttöön, ei hän epäröinyt hankkia lentolippuja heti seuraavalle päivälle. Asiakas osti asunnon päästyään Helsinki-Vantaan lentokentältä asunnolle tapaamaan Juha Anderssonia. Tämäkin asuntokauppa olisi varmasti jäänyt tekemättä, jos virtuaaliesitystä ei olisi ollut.

 

Kirjoittaja: Juliane Jokinen, Myynti- ja Markkinointikoordinaattori, Geotrim Oy.

Geotrim Oy toimii Matterportin maahantuojana Suomessa.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *